Tekst af
Simone Sæderup Nielsen
16. September, 2022 (red. 05/2023).
Virksomhedens ”bæredygtighed” handler om levering af varer og tjenester på måder, der gavner den tredobbelte bundlinje; miljøet, samfundet og virksomhedens økonomiske succes. I takt med den bæredygtige udvikling og at bæredygtighed normaliseres, så stiger købere og investorers forventninger også til virksomhederne. De ønsker at se virksomhederne tage ansvar og arbejde bæredygtigt. Mange virksomheder tager det første skridt mod forbedre deres samfund og verden ved at fokusere på ESG- (environment, social, governance) og CSR- (corporate social responsibility) rapportering. Selvom CSR og ESG begge er vigtige bæredygtigheds-initiativer, så er de ikke det samme. Der opstår ofte forvirring omkring forskellene mellem miljø, social og ledelse (ESG) og virksomhedernes sociale ansvar (CSR) - selv blandt erfarne ledere. Nedenfor forklarer vi forskellene mellem de to initiativer og hvordan de begge passer ind under bæredygtighedsparaplyen.
ESG og CSR er begge begreber, der er relaterer sig til bæredygtighed i en forretningspraksis. ESG henviser til konkrete målinger af en virksomheds samlede bæredygtighedspræstation. Det er en populær måde for investorer at evaluere en virksomhedens bæredygtige arbejde på. Konkret bliver det et værktøj, der bruges til at vurdere virksomheder ud fra deres miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige præstationer. Hvorimod CSR henviser til en bredere ramme for virksomheders bæredygtighedsplan og deres kulturelle indflydelse. Virksomheder bruger primært CSR til at definere deres overordnede bæredygtighedspolitikker. Altså kort fortalt er:
ESG er en målbar bæredygtighedsvurdering, som bruges til at vurdere virksomhedens samlede bæredygtighedspræstation.
CSR er en bred ramme, der bruges til at beskrive virksomhedens overordnede bæredytighedsplan og ansvarlighed i et kulturelt perspektiv.
Begreberne tjener forskellige formål; Hvor ESG er en mere præcis og kvantificerbar måde at evaluere en virksomheds bæredygtighed på, er CSR mere bredtfavnende og dækker over mere end blot bæredygtighedsvurderinger. Selvom vi kan se, at ESG er blevet mere populært i de seneste år, erstatter det altså ikke CSR fuldstændigt.
“Environmental, social and governance; a way of judging a company by things other than its financial performance, for example, its policies relating to the environment and how happy its employees are” - Cambridge Dictionary
ESG er en forkortelse for Environmental, Social, and Governance. Oprindeligt var konceptet de tre P'er også kaldt den tredobbelte bundlinje: People, Planet og Profit eller PPP. Ideen om, at "profits" kan have betydning for bæredygtigheden af en investering, kan virke forældet nu, men konceptet var at inkludere andre elementer ud over profitovervejelser. Når det kom til planeten (planet), var spørgsmål som emissioner og klimaændringer i høj grad indregnet. For mennesker (people) betød det, at fokus var på sociale spørgsmål, menneskerettigheder og etisk forretningspraksis og selvfølgelig betød det endelige P (profit) en vægt på kapitalmarkeder, finansielle resultater og bundlinjen.
I disse dage lyder ESG måske stadig ens i konceptet. Men "profit" er blevet skiftet ud med Governance - God virksomhedsledelse. Det omhandler et fokus på at sikre, at en investering forbliver bæredygtig i fremtiden. I denne sammenhæng refererer corporate governance til de regler og systemer, der er designet til at undersøge investeringer og velgørende organisationer.
Kombineret danner alle tre facetter en evalueringsramme for en virksomheds langsigtede bæredygtighedspræstation. Typisk opsummerer ratingbureauer som S&P ESG-præstationer som en score baseret på data. På den måde ligner det CSR, men mere målbart.
E – (Enviornment) Miljø: Her beskrives virksomhedens miljøpåvirkning. Der tager en masse faktorer i betragtning, herunder det samlede emissionsaftryk som virksomheden efterlader. Det er her, virksomheder b.la. skifter til vedvarende energi for at hjælpe med at bremse deres kulstofemissioner.
S – (Social) Social: Her beskrives den påvirkning, som virksomheden har på samfundet. Det inkluderer velgørende gaver, frivilligt arbejde, programmer i dit lokalsamfund, interessentengagement mv.
G – (Governance) Virksomhedsledelse: Her afspejles virksomhedsledelsen af virksomheden. "G'et" er beregnet til at hjælpe virksomheden med at fokusere på de systemer, virksomheden følger, for at sikre at miljømæssige og samfundsmæssige forpligtelser overholdes.
ESG-rapportering
Med vigtigheden af ESG- og ESG-investeringer er ESG-rapportering blevet afgørende for enhver større virksomhed. Mens virksomheder aflægger finansielle rapporter for deres økonomiske sundhed, er ESG-rapporter blevet en vigtig del af virksomhedens engagement i forhold til positiv indvirkning på omverdenen. Rapporter vil normalt omfatte ESG-mål, virksomhedens ESG-præstation sammen med eventuelle ESG-problemer. Det er generelt en lang rapport og har for det meste en del kvantitative data sammen med nogle kvalitative oplysninger.
Når en virksomhed ønsker at arbejde ESG- og ESG-rapportering i dag, er det ikke kun med social bevisthed for øje – der ligger også økomiske årsager bag ønsket om et godt ESG-resultat. Det skyldes helt enkelt, at virksomhedens kapitalomkostninger reduceres og værdiansættelsens stiger, når virksomhedens ESG-score stiger. Resultatet heraf er blandt andet at flere investorer tiltrækkes, mens større kapitalpuljer bliver tilgængelige. Sat på spidsen kan ESG-scoren i dag ses som en ”bæredygtigheds-kreditvurdering” for virksomheder og investorer.
Ønsker du at finde ud af, hvordan din virksomhed kan vurderes inden for de tre ESG områder? Prøv at stille de tre følgende spørgsmål:
E: Hvilken indvirkning har din virksomhed og dens politikker på miljøet?
S: Hvordan er de sociale relationer i virksomheden?
G: Hvordan drives virksomheden af ledelsen?
“The idea that a company should be interested in and willing to help society and the environment as well as be concerned about the products and profits it makes” - Cambridge Dictionary
Virksomhedens sociale ansvar omhandler, hvordan virksomheden regulerer sin indflydelse på samfundet og dens etiske standpunkt. I modsætning til ESG, som har et specifikt sæt af mønstre, som virksomheder kan bruge til at lede efter målinger i deres opsøgende indsats, handler virksomheders sociale ansvar om, hvordan en virksomhed går til sit arbejde. Folk bliver mere og mere socialt bevidste, og en undersøgelse fra 2022 foretaget af Business Wire viste, at mere end en tredjedel af købere globalt er parate til at betale mere for deres produkter, hvis de er bæredygtige.
Alle de aktiviteter, som en virksomhed gennemfører med henblik på at skabe en større positiv effekt globalt set, falder inden for CSR. Det kan være en fordel at udforme en CSR-model, som en hjælpende hånd, når virksomheden skal afrapportere sine indsatster overfor henholdsvis medarbejdere, interessenter og offentligheden. Nedenfor er opstillet tre punkter, der kunne indgå i en CSR-model:
Nedenfor ses eksempler på, hvordan CSR-initiativer kan se ud i praksis:
Med CSR og fokus på virksomhedernes sociale ansvar er vægten ikke nødvendigvis på lønsomhed. Det handler lige såvel om værdier som bæredygtighed, positiv effekt og ansvarlig investering. Tænk på CSR som virksomhedens moralske fundament. Det er gennem dette prisme, at man vil identificere de bedste investeringsmuligheder – og skabe de kampagner, der maksimerer den sociale effekt.
Et sidste spørgsmål man kan fristes til at stille er: Hvordan ESG og CSR adskiller sig fra begrebet 'Bæredygtighed’? Det er vigtigt at forstå, at Bæredygtighed er en overordnet term, mens ESG og CSR er specifikke forretningsbegreber. Overordnet set er både ESG og CSR vigtige tilgange til at skabe en mere bæredygtig virksomhed, men de har forskellige fokusområder og tilgange til at opnå dette mål. Hvor bæredygtighedsbegrebet kan synes at være et lidt vagt, da der ikke findes en universel definition, er ESG og CSR klare begreber, der har Bæredygtighed som en integreret del af deres virksomhedskultur. Vi har dog forsøgt at definere Bæredygtighed i vores artikel ”Hvad er Bæredygtighed”.
Som Harvard Business Review skriver: "Through regular dialogue with stakeholders and continual iteration, a company with a sustainability agenda is better positioned to anticipate and react to economic, social, environmental, and regulatory changes as they arise."
Sådan inkorporeres ESG:
Implementering af ESG er en mere omfattende proces end implementering af CSR, fordi det kræver målbare mål, dataindsamling og rapportering. Her er et forslag til at udvikle og implementere en ESG-strategi.
ESG-rapportering kan medtages til intern revision af bæredygtighedspraksis og bruges i due diligence-processen for investorer.
Sådan inkorporeres CSR:
CSR starter med at anerkende de vigtigste bæredygtighedsproblemer i virksomheden og indarbejde forbedringer som en del af virksomhedens kultur. Fem centrale CSR-faktorer er:
Fokuset på Bæredygtighed og bæredygtig forretningspraksis stiger hastigt, og det bliver mere og mere vanskeligt for virksomheder at opnå økonomisk succes og et godt omdømme uden total gennemsigtighed og målbar handling. Her kommer ESG og CSR ind i billedet. Vi har præsenteret, hvordan CSR holder virksomheden ansvarlig for dens organisering og kulturelle indflydelse, mens ESG måler virksomhedens samlede bæredygtighedspræstation inden for miljø, social ansvarlighed og god ledelse. På lang sigt kan ESG muligvis have en fordel, da det er mere kvantificerbart end CSR. Men husk, at både CSR og ESG kan manipuleres, og deres nytte i bæredygtighedens tidsalder er stadig til debat. ESG er under særlig opmærksomhed på grund af dets sammenfiltring med investeringer.
Samlet set er den voksende efterspørgsel efter gennemsigtighed, såvel som opfordringen til at rapportere og kommunikere om, hvad en virksomhed gør for at styre og forbedre ESG-parametrene, den drivende kraft til forandringer. Forandringsefterspørgslen kommer fra investorer, forbrugere og andre interessenter, der er en stærk ekstern drivkraft, som hjælper med at skubbe Bæredygtighed og CSR ind i mange bestyrelseslokaler. Disse ønsker at mindske risici og undersøge nye forretnings potentialer, der kan komme fra en integrering af bæredygtighed ind i kerneforretningens strategi, drift, produkter og tjenester.
Det er gode nyheder, for vi tager skridt i den rigtige retning.
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-other | 1 year | No description |
cookielawinfo-checkbox-others | 1 year | No description |
loglevel | never | No description available. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
aka_debug | session | Vimeo sets this cookie which is essential for the website to play video functionality. |