Hvad dækker ESG over?
“Environmental, social and governance; a way of judging a company by things other than its financial performance, for example, its policies relating to the environment and how happy its employees are” - Cambridge Dictionary
ESG er en forkortelse for Environmental, Social, and Governance. Oprindeligt var konceptet de tre P'er også kaldt den tredobbelte bundlinje: People, Planet og Profit eller PPP. Ideen om, at "profits" kan have betydning for bæredygtigheden af en investering, kan virke forældet nu, men konceptet var at inkludere andre elementer ud over profitovervejelser. Når det kom til planeten (planet), var spørgsmål som emissioner og klimaændringer i høj grad indregnet. For mennesker (people) betød det, at fokus var på sociale spørgsmål, menneskerettigheder og etisk forretningspraksis og selvfølgelig betød det endelige P (profit) en vægt på kapitalmarkeder, finansielle resultater og bundlinjen.
I disse dage lyder ESG måske stadig ens i konceptet. Men "profit" er blevet skiftet ud med Governance - God virksomhedsledelse. Det omhandler et fokus på at sikre, at en investering forbliver bæredygtig i fremtiden. I denne sammenhæng refererer corporate governance til de regler og systemer, der er designet til at undersøge investeringer og velgørende organisationer.
Kombineret danner alle tre facetter en evalueringsramme for en virksomheds langsigtede bæredygtighedspræstation. Typisk opsummerer ratingbureauer som S&P ESG-præstationer som en score baseret på data. På den måde ligner det CSR, men mere målbart.
ESG-kriterier
E – (Enviornment) Miljø: Her beskrives virksomhedens miljøpåvirkning. Der tager en masse faktorer i betragtning, herunder det samlede emissionsaftryk som virksomheden efterlader. Det er her, virksomheder b.la. skifter til vedvarende energi for at hjælpe med at bremse deres kulstofemissioner.
S – (Social) Social: Her beskrives den påvirkning, som virksomheden har på samfundet. Det inkluderer velgørende gaver, frivilligt arbejde, programmer i dit lokalsamfund, interessentengagement mv.
G – (Governance) Virksomhedsledelse: Her afspejles virksomhedsledelsen af virksomheden. "G'et" er beregnet til at hjælpe virksomheden med at fokusere på de systemer, virksomheden følger, for at sikre at miljømæssige og samfundsmæssige forpligtelser overholdes.
ESG-rapportering
Med vigtigheden af ESG- og ESG-investeringer er ESG-rapportering blevet afgørende for enhver større virksomhed. Mens virksomheder aflægger finansielle rapporter for deres økonomiske sundhed, er ESG-rapporter blevet en vigtig del af virksomhedens engagement i forhold til positiv indvirkning på omverdenen. Rapporter vil normalt omfatte ESG-mål, virksomhedens ESG-præstation sammen med eventuelle ESG-problemer. Det er generelt en lang rapport og har for det meste en del kvantitative data sammen med nogle kvalitative oplysninger.
Når en virksomhed ønsker at arbejde ESG- og ESG-rapportering i dag, er det ikke kun med social bevisthed for øje – der ligger også økomiske årsager bag ønsket om et godt ESG-resultat. Det skyldes helt enkelt, at virksomhedens kapitalomkostninger reduceres og værdiansættelsens stiger, når virksomhedens ESG-score stiger. Resultatet heraf er blandt andet at flere investorer tiltrækkes, mens større kapitalpuljer bliver tilgængelige. Sat på spidsen kan ESG-scoren i dag ses som en ”bæredygtigheds-kreditvurdering” for virksomheder og investorer.
Ønsker du at finde ud af, hvordan din virksomhed kan vurderes inden for de tre ESG områder? Prøv at stille de tre følgende spørgsmål:
E: Hvilken indvirkning har din virksomhed og dens politikker på miljøet?
S: Hvordan er de sociale relationer i virksomheden?
G: Hvordan drives virksomheden af ledelsen?
Hvad dækker CSR over?
“The idea that a company should be interested in and willing to help society and the environment as well as be concerned about the products and profits it makes” - Cambridge Dictionary
Virksomhedens sociale ansvar omhandler, hvordan virksomheden regulerer sin indflydelse på samfundet og dens etiske standpunkt. I modsætning til ESG, som har et specifikt sæt af mønstre, som virksomheder kan bruge til at lede efter målinger i deres opsøgende indsats, handler virksomheders sociale ansvar om, hvordan en virksomhed går til sit arbejde. Folk bliver mere og mere socialt bevidste, og en undersøgelse fra 2022 foretaget af Business Wire viste, at mere end en tredjedel af købere globalt er parate til at betale mere for deres produkter, hvis de er bæredygtige.
Virksomheders sociale ansvar kan refereres til mange ting
Alle de aktiviteter, som en virksomhed gennemfører med henblik på at skabe en større positiv effekt globalt set, falder inden for CSR. Det kan være en fordel at udforme en CSR-model, som en hjælpende hånd, når virksomheden skal afrapportere sine indsatster overfor henholdsvis medarbejdere, interessenter og offentligheden. Nedenfor er opstillet tre punkter, der kunne indgå i en CSR-model:
- Retningslinjer for bestyrelsesmedlemmer: Start fra toppen af virksomheden med at definere et notat med "virksomhedernes sociale ansvar", der fortæller ledelsen om, hvordan tingene skal køres.
- Ansvarlig investering: CSR kan være med til at regulere, hvilke investeringer virksomheden foretager. For at bruge et ekstremt eksempel, ville vi ikke forvente, at en solcellevirksomhed foretager væsentlige investeringer i produktionsfaciliteter med høj forurening.
- Branding med positiv effekt:Virksomhedens frivillige programmer, fundraising-kampagner og andre sociale påvirkningskampagner kan være den mest synlige del af, hvordan en virksomhed lever op til egne CSR-initiativer.
Nedenfor ses eksempler på, hvordan CSR-initiativer kan se ud i praksis:
- Opgradering af arbejdsmarkedspolitikken
- Sænkning af CO2-fodaftryk
- Investering i miljøbevidste virksomheder
- Indkøb af fair trade-produkter
- Deltagelse i frivilligt arbejde
- Deltagelse i velgørende projekter
Med CSR og fokus på virksomhedernes sociale ansvar er vægten ikke nødvendigvis på lønsomhed. Det handler lige såvel om værdier som bæredygtighed, positiv effekt og ansvarlig investering. Tænk på CSR som virksomhedens moralske fundament. Det er gennem dette prisme, at man vil identificere de bedste investeringsmuligheder – og skabe de kampagner, der maksimerer den sociale effekt.