format_quote
"Net zero er den største udfordring og mulighed i vores tid."
format_quote
format_quote
Tekst af
Simone Sæderup Nielsen
3. April, 2023
Det betyder, at der ikke er nogen nettoeffekt på klimaet. Det er en tilstand, som er afgørende for at nå målene i Parisaftalen. Parisaftalen sigter mod at begrænse den globale opvarmning til under 2 grader (celsius) i forhold til det førindustrielle niveau.
"Net Zero er den største udfordring og mulighed i vores tid."
- Antonio Guterres, FN's generalsekretær.
Der er mange gode grunde til, at virksomheder bør begive sig ud på rejsen mod net zero. For det første er det en måde at tage ansvar for miljøet på og bidrage til en mere bæredygtig fremtid. Det kan også være en konkurrencefordel, da stadig flere forbrugere og investorer ønsker at handle med virksomheder, der er ansvarlige og tager klimaansvar. Endelig kan det også hjælpe virksomheder med at reducere deres omkostninger og forbedre deres ressourceeffektivitet.
Rejsen mod Net Zero kræver, at virksomheder anvender en holistisk tilgang til deres forretningsmodel. Det indebærer at identificere og reducere udledninger af drivhusgasser i alle dele af deres forsyningskæde, såsom produktion, distribution og affaldshåndtering. Det kan også betyde at indarbejde nye teknologier og processer, som kan hjælpe med at reducere deres klimaaftryk.
En virksomhed kan kun opnå netto-nul ved først at sætte et mål i overensstemmelse med emissionsreduktioner, der kræves for at opfylde 1,5 graders opvarmning af kulstofbudgettet. For det andet skal virksomheden begynde at reducere sine emissioner drastisk gennem dekarbonisering for at kunne forblive på dette mål. Endeligt bør resterende emissioner neutraliseres via fjernelsesprojekter, der permanent fjerner kuldioxid fra atmosfæren.
Selvom rejsen mod Net Zero forpligter i flere årtier, er det vigtigt at huske, at det sammen med klimabeskyttelse bringer en lang række forretningsmæssige fordele.
Det mellemstatslige panel om klimaændringer (IPCC) meddeler at for at undgå katastrofale skader på planeten, må den globale opvarmning ikke overstige 1,5°C over det præindustrielle niveau. Vi er i øjeblikket på vej mod en stigning på 3+°C i den globale opvarmning. Vi er i en global krise, som kræver, at vi alle handler omgående.
For at bevare økosystemer og liv, som vi kender det, skal virksomheder reducere deres kulstofemissioner med 70% inden 2030.
De største virksomheder er allerede forpligtet til at afsløre nogle af deres emissioner, og alt tyder på at yderligere lovgivning, der omfatter alle virksomheder, er på vej. At lægge en Net Zero strategi nu kan kun være en fordel på længere sigt.
Kunder ønsker at foretage mere bæredygtige indkøb. Afhængigt af hvilke rapporter, du læser, viser det sig at mellem 65-80% af folk ønsker at købe fra bæredygtige virksomheder. Bæredygtige virksomheder er ofte mere rentable - takket være besparelser fra effektivitet og større kundeappel.
"Net Zero er ikke længere en valgfri ekstra til virksomheders CSR-planer, men er snarere en strategisk nødvendighed for at skabe en bæredygtig og konkurrencedygtig fremtid."
- Nick Molho, administrerende direktør for Aldersgate Group.
Det første trin på rejsen til at blive Net Zero er at forstå virksomhedens nuværende klimaaftryk og udvikle en handlingsplan for at reducere det. Dette kræver en detaljeret analyse af virksomhedens aktiviteter og forsyningskæde for at identificere områder, hvor der kan laves forbedringer. Det kan også være en god idé at sætte mål for reduktion af klimaaftrykket og monitorere fremskridt over tid.
Der findes en række tips og best practices, der kan hjælpe virksomheder på vej mod Net Zero. For eksempel kan virksomhederne overveje at investere i vedvarende energikilder såsom sol- og vindenergi. De kan også tage fat på deres leverandører for at sikre, at de også er på vej mod Net Zero, og de kan overveje at samarbejde med andre virksomheder i deres sektor for at dele viden og erfaringer.
I sidste ende kræver rejsen til Net Zero en langsigtet og ambitiøs tilgang.
Mange netto nul-strategier er understøttet af videnskabsbaserede mål, der definerer vejen mod en reduktion af emissioner i overensstemmelse med Paris-aftalens mål.
Rejsen til netto nul-emissioner inkluderer:
Præmissen bag netto nul er at balancere den samtidige produktion og fjernelse af kulstof fra atmosfæren. Kulstofneutralitet er blevet et springbræt i retning af at opnå netto nul-emissioner.
Simple tips som virksomheder kan følge for at komme tættere på Net Zero:
Disse simple tips er blot nogle få eksempler på, hvordan virksomheder kan komme tættere på Net Zero og reducere deres klimaaftryk. Ved at tage disse trin og implementere andre grønne initiativer kan virksomheder spille en vigtig rolle i tacklingen af klimaændringerne og skabe en mere bæredygtig fremtid.
I denne artikel har vi diskuteret betydningen af net zero og hvorfor virksomheder bør begive sig ud på rejsen mod Net Zero. Vi har set på, hvad det kræver af virksomheder for at nå Net Zero og de første trin, de kan tage for at komme i gang. Endelig er vi også kommet med nogle tips og best practices, som virksomheder kan gøre brug af på deres rejse mod net zero.
Det er klart, at Net Zero er en ambitiøs og langsigtet målsætning for virksomheder, men det er også en nødvendig en for at skabe en mere bæredygtig fremtid og bidrage til at reducere klimaændringerne. Ved at tage de nødvendige skridt mod Net Zero kan virksomheder reducere deres klimaaftryk og samtidig forbedre deres konkurrenceevne og troværdighed som ansvarlige virksomheder.
"Net Zero er en central del af den økonomiske omstilling, som vil føre os mod en bæredygtig fremtid."
- Mark Carney, tidligere formand for Bank of England.
Ordliste:
Cookie | Varighed | Beskrivelse |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-other | 1 year | No description |
cookielawinfo-checkbox-others | 1 year | No description |
loglevel | never | No description available. |
Cookie | Varighed | Beskrivelse |
---|---|---|
aka_debug | session | Vimeo sets this cookie which is essential for the website to play video functionality. |