Social Bæredygtighed
Den sociale påvirkning af en virksomhed er let at identificere, men svær at måle, men forståelsen af de virkninger en virksomhed har på samfundet og miljøet er afgørende for at opnå bæredygtighed
Social bæredygtighed er en af de tre discipliner indenfor bæredygtighed, de to andre discipliner er økonomisk og miljømæssig bæredygtighed. En anden måde at beskrive disciplinerne på er "people, profit, and planet" for at repræsentere "social, økonomisk og miljø" som de 3 søjler indenfor bæredygtighed der er indbyrdes forbundet. I denne artikel vil vi fokusere og give alt, hvad du behøver at vide om social bæredygtighed. Bæredygtighed er evnen til at opfylde den nuværende generations behov uden at kompromittere fremtidige generationers evne til at opfylde deres behov (Brundtland). Miljøet er den primære, men ikke den eneste overvejelse inden for bæredygtighed; det er vigtigt også at tænke på menneskelig velfærd. For eksempel kræver beskyttelse af miljø systemer gode sociale forhold og vil næppe ske under krig eller ekstrem fattigdom.

Hvad er Social bæredygtighed?
Social bæredygtighed er en kritisk komponent i et samfunds velværd og levetid. Social bæredygtighed er stort set forsømt i mainstream bæredygtighedsdebatter. Der er økonomisk og miljømæssig bæredygtighed blevet prioriteret. Især i forbindelse med planlægning, boliger og lokalsamfund, hvor politik og investeringer har fokuseret på vedvarende ressourcer, CO2 og tilskyndelse til pro-miljøadfærd i husholdninger. Et samfund er sammensat af mennesker såvel som de steder, hvor de bor; det er lige så meget et socialt miljø som et fysisk miljø. Derfor skal samfund ikke kun være miljømæssigt bæredygtige, de skal også være socialt bæredygtige. Vi skal have fokus på det bæredygtige "Sweet spot", hvor man hverken laver overtræk, på den miljømæssige konto eller på den sociale konto, så befinder man sig i det bæredygtig “Sweet spot”i Donutmodellen.
Social bæredygtighed er vigtigt for den enkelte person og for samfundet. Det har også betydning for organisationer, herunder erhvervslivet. Erhvervslivet har kapaciteten til at forme forandringer og drage fordel af den. For eksempel er medarbejdere, leverandører og partnere, der føler sig respekterede og trygge, mere loyale og produktive. På samme måde trives virksomheder generelt ikke, når samfundet kæmper: For eksempel har ulige samfund mindre økonomisk vækst.
Social bæredygtighed bliver blandt andet defineret på følgende måde;
Social bæredygtighed er en del af det større omfang af ESG; miljø (Environmental), sociale forhold (Social) og god selskabsledelse (Governance). Bæredygtighed er holistisk of ESG rapporter giver os et konkret redskab til at arbejde med bæredygtighed. Social bæredygtighed er indtænkt i FN's 17 Verdensmål og bliver dækket af følgende Verdensmål: Mål 1: Afskaf fattigdom, Mål 2: Stop sult, Mål 3: Sundhed og trivsel, Mål 4: Kvalitetsuddannelse, Mål 5: Ligestilling mellem kønnene, Mål 11: Bæredygtige byer og lokalsamfund samt Mål 16: Fred, retfærdighed og stærke institutioner.
De 5 dimensioner af social bæredygtighed
For yderligere at nedbryde social bæredygtighed giver den Indiske økonom og nobelpristager Amartya Sen fem nøgledimensioner: lighed, mangfoldighed, social sammenhængskraft, livskvalitet, demokrati og regeringsførelse
De 5 dimensioner af social bæredygtighed er:
Livskvalitet

Kvalificere livet er et stort emne og dækker mange aspekter af ting, der påvirker vores livskvaliteter. For eksempel billige boliger, fysisk og psykisk medicinsk støtte, uddannelsesmuligheder, beskæftigelsesmuligheder, adgang til støtte og selvfølgelig sikkerhed og tryghed.

Ligestilling
Ligestilling er handlingen til at reducere ulemper for visse grupper eller hjælpe visse grupper med at fjerne barrierer for at få mere kontrol over deres liv. Det omfatter også at identificere årsagerne til og årsagerne til ulemper og finde måder at reducere dem på.

Diversitet
Diversitet omfatter at finde behov fra forskellige forskellige grupper af forskellige mangfoldighedstyper og vurdere deres behov, og at uddanne alle til at have forskellige synspunkter for at udnytte fordelene ved mangfoldighed.
Social samhørighedsdimension af social bæredygtighed

Social samhørighed betyder at øge individets deltagelse i en målgruppe, samt at hjælpe målgrupper med at få adgang til offentlige og civile institutioner. En vigtig faktor er at skabe forbindelser mellem forskellige målgrupper på en bredere måde ved at tilskynde målgrupper til også at bidrage til samfundet. Faktisk viser forskning at et lavt engagement niveau i virksomheden giver et fald på 33% i driftsindtægter og et fald på 11% i indtjeningsvækst, hvorimod virksomheder med et højt engagement har en stigning på 19% i driftsindtægter og en stigning på 28% i indtjeningsvækst .
“To win in the marketplace, you must first win in the workplace.”–Doug Conant, Campbell Soup

Demokrati og regeringsførelse
Governance er at sikre, at budget og ressourcer er tilstrækkelige til at opretholde bæredygtigheds-programmer og evnen til at måle det. Det er et nøgleelement for at øge økonomisk effektivitet, vækst, bæredygtighedsstrategier, men også interne og eksterne interessenters tillid. Det indebærer 4 principper: gennemsigtighed, ansvarlighed, forvaltning og integritet. Det sikrer, at der er ordentligt tilsyn på plads for at gøre organisationen ansvarlig over for de gældende standarder, love og regler. Det sørger for, at de produkter, forbrugeren vil købe, er sikre, og at nogen bliver holdt ansvarlige, hvis noget skulle gå galt.
Sådan praktiserer du social bæredygtighed i din organisation
I virksomheder omfatter Social bæredygtighed spørgsmål om menneskerettigheder, retfærdig arbejdspraksis, levevilkår, sundhed, sikkerhed, velvære, mangfoldighed, lighed, balance mellem arbejde og privatliv, empowerment, samfundsengagement, filantropi, frivilligt arbejde og mere. Selvom social indvirkning eller social bæredygtighed, problemer ikke er let kvantificerbare eller målbare, er de lettere at identificere.
Start med at tænke på social bæredygtighed i forhold til interessenter. Interessenter er mennesker, der påvirker eller er påvirket af en organisation. De kan inddeles i to brede kategorier. Der er de interne interessenter i en virksomhed (eller dens forsynings- eller værdikæde), såsom medarbejdere, leverandører og forbrugere. Så er der de eksterne interessenter, herunder lokalsamfundet og det brederer samfund.
Her er 7 enkle områder, hvor du kan tage fat for at praktisere social bæredygtighed i din organisation og støtte dine interessenter.
Dyrk en sund balance mellem arbejde og privatliv. At give arbejdere god tid til at dyrke et sundt familie- og socialt liv for at øge moralen og forhindre udbrændthed. Overvej at indføre en kort fredage, 4 dages arbejdsuge, tilskynd medarbejderne til at tage mentale sundhedsdage, når det er nødvendigt, eller gør det til en mulighed at arbejde eksternt eller hjemmefra, når det er muligt.
Donér til en social sag. Filantropi kan være at donere penge til en værdig social sag, men det kan også bestå i at donere tjenester eller varer. For eksempel kan en virksomhed, der sælger sko, overveje at donere et par til en hjemløs for hvert par solgt.
Understreg vigtigheden af sundhed og sikkerhed. Sikre arbejdsforhold bør altid have forrang frem for enhver anden forretningsmæssig nødvendighed, især en virksomheds bundlinje. Undersøg regelmæssigt alt udstyr for at sikre, at alt er i sikker stand, og overvej at opgradere, når sikrere muligheder bliver tilgængelige. Vær forsigtig, når du evaluerer sikkerhedsprotokoller, og lav politikker, der opfordre medarbejdere, der føler sig syge, til at blive hjemme. Hjælp medarbejder ud af misbrug, ved at betale for afvænning.
Giv tilbage til dit lokalsamfund. Opsøg metoder til at skabe positivt samfundsengagement, der gør det muligt for virksomheden at engagere sig med sine eksterne interessenter. Disse metoder kan involvere at bruge forsyninger fra lokale virksomheder og bygge partnerskaber med dem, skabe et program, der belønner dine medarbejdere for frivilligt arbejde, eller reducere din virksomheds miljøpåvirkning. Overvej hvordan i kan forbedre, det lokal samfund i er en del af, støt op om lokaleforeninger og hjælpeforeninger(Gælder selvfølgelig hele værdikæden).
Partner med fortalergrupper. Din organisation kan arbejde med mange generelle arbejdstagerrettigheder og fortalergrupper for at skabe et bedre arbejdsmiljø eller forbedre specifikke problemer. For eksempel, kunne en virksomhed samarbejde med en handicaporganisation, for at gøre sin arbejdsplads mere imødekommende for personer med handicap.
Prioriter forskellig ansættelsespraksis. Et mangfoldigt personale er et nøgleelement i opbygningen af en socialt bæredygtig virksomhed. Du kan opnå dette ved at opstille ansættelsesmål for mangfoldighed, udvide dit rekrutteringsnet til at inkorporere en mere mangfoldig talentpulje, skab job og beskæftigelsesmuligheder, der appellerer til forskellige kandidater, og bruge mere inkluderende sprog i jobopslag.
Prioriter medarbejderrettigheder. Etabler initiativer for at sikre, at din virksomhed ikke ofrer medarbejderrettigheder til fordel for økonomisk vækst. Sikre dine medarbejdere en løn, de kan leve af, lige løn for lige arbejde, rimelige arbejdstider, betalt sygefravær og ferie samt andre basale rettigheder.
Hvilken forskel kan Social bæredygtighed gøre for din virksomhed?
Social bæredygtighed er opnåelig. Virksomheder samarbejder nu med organisationer for social bæredygtighed for at blive mere gennemsigtige, gøre deres produktion og forsyningskæder mere etiske og forstå de menneskelige omkostninger ved virksomheden.
Ifølge FN's Global Compact kan målsætning om social bæredygtighed hjælpe virksomheder på en række måder:
Indgang til nye markeder
Hjælper med at fastholde og tiltrække forretningspartnere
At blive kilden til innovation for nye produkt- eller servicelinjer
Øge den interne moral og medarbejdernes engagement
Forbedring af risikostyring
Forbedring af virksomhed-samfundskonflikter
Social bæredygtighed er en værdig erhvervsinvestering. Når arbejdere bliver retfærdigt betalt og arbejder under sikre arbejdsforhold, er de sundere og mere produktive. Sundere og mere produktive arbejdere giver mere overskud for virksomhederne. Desuden nyder socialt bæredygtige virksomheder større forbrugerbeskyttelse, da forbrugere har en tendens til at støtte virksomheder, der behandler deres medarbejdere retfærdigt.
Arbejder du og din virksomhed med Social Bæredygtighed?
Nej! Overhovedet ikke
Ja, men ubevidst
Ja, det er en vigtig del af vores DNA og strategi
Hmm, måske
Comments