ESG vs. CSR: Hvad er forskellen?
Idet digital teknologi giver større kommunikation og gennemsigtighed om virksomhedspolitikker, er både forbrugere og investorer ivrige efter at se virksomheder investerer i bæredygtighed. Virksomhedens bæredygtighed handler om levering af varer og tjenester på måder, der gavner den tre dobblte bundlinje - miljøet, samfundet og virksomhedens økonomiske succes. I takt med den bæredygtige udvikling og bæredygtighed normaliseres, så stiger køberer og investorer forventninger til at se virksomheder transformere sig. I det lys tager mange virksomheder skridt til at forbedre deres lokalsamfund og verden udenfor. Disse skift har ført til et øget fokus på ESG (enviroment, social, governace) og CSR (corporate social responsibility) rapportering.
I spekulerer måske på, om CSR er det samme som ESG? Det hurtige svar er nej. Alligevel forveksles to af de vigtigste bæredygtigheds "programmer" ofte, selv af de mest erfarne ledere. Her er forskellene mellem miljø, social og ledelse (ESG) og virksomhedernes sociale ansvar (CSR) - og hvordan de begge passer ind under bæredygtigheds parplyen.

ESG vs CSR
Kort sagt er CSR en virksomheds ramme for bæredygtighedsplaner og ansvarlig kulturel indflydelse, hvorimod ESG er det vurderelige resultat vedrørende en virksomheds samlede bæredygtighedspræstation. Det kan opsummeres således:
CSR: en generel bæredygtighedsramme, hovedsagelig brugt af virksomheder
ESG: en målbar bæredygtighedsvurdering, populær blandt investorer
ESG er den mest fremvoksende af de to, der er steget i popularitet i løbet af de sidste par år. Nogle mennesker vil endda gå så langt som at sige, at ESG erstatter CSR. Men det er ikke helt sket endnu, for det er stadig ret forskellige "programmer".
ESG vs CSR - Google Trends (2017-2022)

Hvad er CSR?
“The idea that a company should be interested in and willing to help society and the environment as well as be concerned about the products and profits it makes” — Cambridge Dictionary
Virksomheders sociale ansvar er, hvordan virksomheder regulerer deres egen etik og indflydelse på samfundet. I modsætning til ESG, som har et specifikt sæt af mønstre, som virksomheder kan bruge til at lede efter målinger i deres opsøgende indsats, handler virksomheders sociale ansvar om, hvordan en virksomhed går til sit arbejde. Folk er mere socialt bevidste end nogensinde før. En nylig undersøgelse foretaget af Business Wire afslørede, at mere end en tredjedel af købere globalt er parate til at betale mere for bæredygtige produkter.
Virksomheders sociale ansvar kan refereres til mange ting, herunder:
CSR definerer de aktiviteter, virksomheder udfører for at have en større global positiv effekt. Udvikling af en CSR-model hjælper virksomheder med at rapporterer deres indsats til sig selv, interessenter, medarbejdere, offentligheden og miljøet (lokalt og på verdensplan).
Retningslinjer for bestyrelsesmedlemmerne. Fra toppen af virksomheden og ned kan begrebet "virksomhedernes sociale ansvar" starte som et notat fra toppen, der fortæller ledelsen om, hvordan tingene skal køres.
Ansvarlig investering. CSR kan være med til at regulere, hvilke investeringer en virksomhed foretager. For at bruge et ekstremt eksempel, ville vi ikke forvente, at en solcellevirksomhed foretager væsentlige investeringer i produktionsfaciliteter med høj forurening.
Branding med positiv effekt. Virksomhedens frivillige programmer, fundraising-kampagner og andre sociale påvirkningskampagner kan være den mest synlige del af, hvordan en virksomhed lever op til sine egne CSR-initiativer.
Nogle eksempler på CSR i aktion:
· Sænkning af CO2-fodaftryk
· Køb fair trade-produkter
· Investering i miljøbevidste virksomheder
· Deltagelse i frivilligt arbejde
· Opgradering af arbejdsmarkedspolitikken
· Deltagelse i velgørende projekter
· Virksomheder med en stærk CSR tilgang
Med virksomhedernes sociale ansvar er vægten ikke nødvendigvis på lønsomhed. Det handler om værdier som bæredygtighed, positiv effekt og ansvarlig investering. Tænk på CSR som virksomhedens moralske fundament. Det er gennem dette prisme, at man vil identificere de bedste investeringsmuligheder – og skabe de kampagner, der maksimerer den sociale effekt.
Hvad er ESG?
“Environmental, social and governance; a way of judging a company by things other than its financial performance, for example, its policies relating to the environment and how happy its employees are” — Cambridge Dictionary
Akronymet ESG er en forkortelse for Environmental, Social, and Governance.Oprindeligt var konceptet de tre P'er også kaldt den 3 dobblte bundlinje: People, planet, Profit eller PPP. Ideen om, at "profits" kan have betydning for bæredygtigheden af en investering, kan virke forældet nu, men konceptet var at inkludere andre elementer ud over profitovervejelser. Når det kom til planeten, var spørgsmål som emissioner og klimaændringer i høj grad indregnet. For "mennesker" betød det, at fokus var på sociale spørgsmål, menneskerettigheder og etisk forretningspraksis og selvfølgelig betød det endelige P en vægt på kapitalmarkeder, finansielle resultater og bundlinjen.
I disse dage lyder ESG måske ens i konceptet. Men det sidste bogstav for "profits" er blevet skiftet ud med "G": Governace. God virksomhedsledelse handler om at sikre, at en investering forbliver bæredygtig i fremtiden. I denne sammenhæng refererer corporate governance til de regler og systemer, der er på plads, designet til at undersøge investeringer og velgørende organisationer
Kombineret danner alle tre facetter en struktur til at evaluere en virksomheds langsigtede bæredygtighedspræstation. Typisk opsummerer ratingbureauer som S&P ESG-præstationer som en score baseret på data. På den måde ligner det CSR, men mere målbart.
ESG-kriterier
E – Miljø: Miljø står for miljøpåvirkningen af virksomheden. Dette tager en masse faktorer i betragtning, herunder det samlede emissions aftryk som virksomheden efterlader. Det er her, virksomheder bla. skifter til vedvarende energi for at hjælpe med at bremse deres kulstofemissioner.
S – Social: Social er for den samfundsmæssige påvirkning af virksomheden. Dette inkluderer velgørende gaver, frivilligt arbejde, programmer i dit lokalsamfund, interessentengagement mv.
G – Virksomhedsledelse: Dette afspejler virksomhedsledelsen af virksomheden. "G´et" er beregnet til at hjælpe virksomheden med at fokusere på de systemer, virksomheden har på plads, for at sikre, at man holder de miljømæssige og samfundsmæssige forpligtelser.
ESG-rapportering
På grund af vigtigheden af ESG- og ESG-investeringer er ESG-rapportering blevet afgørende for enhver større virksomhed. Mens virksomheder aflægger finansielle rapporter for deres økonomiske sundhed, er ESG-rapporter blevet en vigtig del af virksomhedens engagement i positiv indvirkning. Rapporter vil normalt omfatte ESG-mål, virksomhedens ESG-præstation sammen med eventuelle ESG-problemer. Det er generelt en lang rapport og har for det meste kvantitative data sammen med (også) nogle kvalitative oplysninger.
Mens social bevidsthed spiller en væsentlig rolle, forbliver økonomiske resultater også et nøgleformål med ESG-vurdering. Årsagen til dette er enkel: Når en virksomheds ESG-score stiger, reduceres dens kapitalomkostninger, og virksomhedens værdiansættelse forbedres. Som et resultat tiltrækkes flere investorer, og større puljer af kapital bliver tilgængelige. Med andre ord er ESG-performance ved at blive en slags bæredygtighedskreditvurdering for virksomheder og deres investorer.
Der er tre hovedspørgsmål, som vil hjælpe virksomheder med at vurdere deres position inden for hvert område.
· Hvilken indvirkning har virksomheden og dens politikker på miljøet?
· Hvordan ser virksomhedens relationer i organisationen ud?
· Hvordan driver ledelsen virksomheden?

”Mens CSR sigter mod at skabe en ansvarlig forretning, gør ESG-kriterier sådan virksomhedens indsatser er målbar."
ESG & CSR vs. Bæredygtighed
Et andet hurtigt spørgsmål er, hvordan ESG eller CSR adskiller sig fra 'bæredygtighed'?
Det er et godt spørgsmål, og måden at tænke det på er, at 'bæredygtighed' er et overordnet begreb, hvorimod ESG og CSR er udtryk, der bruges til at beskrive specifikke forretningsmodeller. 'Bæredygtighed' er et lidt fluffy ord, hvorimod ESG og CSR er klare virksomhedsbegreber, der ikke desto mindre involverer bæredygtighed i deres DNA.
Bæredygtighed i sig selv har ikke rigtig en universel definition, men vi er gået et stykke vej for at definere det i dette andet blogindlæg om, hvad bæredygtighed betyder.
Som Harvard Business Review siger, "Through regular dialogue with stakeholders and continual iteration, a company with a sustainability agenda is better positioned to anticipate and react to economic, social, environmental, and regulatory changes as they arise."
Værktøjer til erhvervslivet: Udførelse af CSR og ESG i praksis
Sådan inkorporeres CSR:
CSR starter med at anerkende de vigtigste bæredygtighedsproblemer i virksomheden og indarbejde forbedringer som en del af virksomhedens kultur. Fem centrale CSR-faktorer er:
Virksomhedskultur: Implementer et etisk kodeks og kerneværdier, der inkluderer social og miljømæssig forvaltning.
Sundhed og sikkerhed: Skitsér tydeligt standarderne for sundhed og sikkerhed på arbejdspladsen, og forklar, hvor det er relevant, hvordan virksomheden reducerer risikoen for ulykker, der har negative miljøpåvirkninger.
Miljø: Vær opmærksom på og proaktiv omkring den påvirkning virksomheden har på miljøet. Opret mål, der forbedrer ressourcestyringen og reducerer CO2-aftrykket.
Socialt: Gør mangfoldighed og retfærdig behandling af medarbejdere til en central værdi og implementer programmer, der øger medarbejder-, kunde- og leverandørdiversiteten. Forstå og forbedre forholdet, virksomheden har til lokalsamfund, og find bæredygtige måder at give tilbage på.
Uddanne og lyt: CSR er ikke kun i top ledelsen - spørg medarbejdere, leverandører og kunder om input til, hvordan virksomheden kan understøtte CSR-idealer eller forbedre politikker. Uddanne medarbejderne i, hvordan de kan være en del af løsningen, og opmuntre dem til at anbefale forskellige leverandører og potentielle ansættelser. Uddanne medarbejdere og offentligheden om miljømæssige og sociale risici for virksomhedens branche.
Sådan inkorporeres ESG
Implementering af ESG er en mere involveret proces end implementering af CSR, fordi det kræver målbare mål, dataindsamling og rapportering. Her er et forslag til at udvikle og implementere en ESG-strategi.
Udarbejde en væsentlighedsvurdering: Væsentlighedsvurderinger er metodiske, informerede anmeldelser for at bestemme prioriteringen og det aktuelle industrilandskab omkring ESG-emner.
Vurdere nuværende tilstand (Baseline): Indsamle data i virksomheden baseret på prioriteterne fra din væsentlighedsvurdering. Diskuter detaljer og indsamle oplysninger fra nøgleinteressenter.
Sæt mål og mål: Bestem, hvad du gør godt i øjeblikket, og hvordan du vedligeholder og kommunikerer om det.
Forbedre: Sæt strategiske mål for at forbedre områder, der i øjeblikket er underrepræsenteret.
Optimer: Bestem, hvor virksomheden kan udmærke sig, og bevæge sig hen imod at være brancheførende inden for ESG. Implementer inkrementelle, målbare mål og rapporteringsstrategier.
Analyser risiko for at opnå fremtidig tilstand: Udarbejd en risikoanalyse for at identificere risici og optimere dine strategier.
Udvikle en strategisk ESG-køreplan: Det er her, ESG virkelig er adskilt fra CSR, da den bør omfatte målbare, progressive mål. Køreplanen guider indsatsen og kommunikerer et klart billede af virksomhedens mål til interessenter og investorer.
Indstil handlingsplaner og mål nøglepræstationsindikatorer: Inkorporer ESG-mål i din organisations kultur, politikker og procedurer. Sæt en regelmæssig kommunikationskadence for at gennemgå, revidere og opdatere undervejs. Bestem, hvordan præstationsdata vil blive indsamlet og analyseret, og definer nøglepræstationsindikatorer.
Rapportfremskridt: Rapportering kan være intern, ekstern eller en blanding af begge. Beslut hvordan og hvornår rapportering skal finde sted, og hold en konsistent tidsplan. Forklar, hvad der går godt, hvad der er blevet eller skal revideres, og fremlæg fremskridtsdata.
ESG-rapportering kan medtages til intern revision af bæredygtighedspraksis og bruges i due diligence-processen for investorer.
Lad os se fremad…
Fra begge sider kan man se, at de begge er forbundet, men alligevel forskellige. Den ene holder virksomhedens organisation ansvarlig, mens den anden måler virksomhedens forpligtelser overfor de miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige påvirkninger.
Selvom der er forskelle, er bundlinjen for begge, at en global pandemi har styrket snarere end svækket bæredygtighedsbevidstheden. På længere sigt vil det være vanskeligt at sikre økonomisk succes og virksomhedens omdømme uden total gennemsigtighed og målbar handling. Alligevel, i en verden, hvor alle øjne er rettet mod bæredygtighed, kan ESG bare have fordelen som den mere kvantificerbare af de to "programmer".
Husk, at selvom virksomheder skifter til ansvarlige aktiviteter, der gavner mere end deres profit, indikerer det ikke altid oprigtighed eller succes. Både CSR og ESG kan manipuleres for at vildlede offentligheden. Deres nytte i bæredygtighedens tidsalder er stadig til debat og ESG er under ekstra bevågenhed på grund af dets sammenfiltring med investeringer.
Samlet set er den voksende efterspørgsel efter gennemsigtighed, såvel som opfordringen til at rapportere og kommunikere om, hvad en virksomhed gør for at styre og forbedre ESG-parameterne, den drivende kraft til forandringer. Forandring efterspørgelsen kommer fra investorer, forbrugere og andre interessenter, der er en stærk ekstern drivkraft, der hjælper med at skubbe bæredygtighed og CSR ind i mange bestyrelseslokaler. Disse ønsker at mindske risici, undersøge nye forretnings potentialer, der kan komme fra at integrere bæredygtighed ind i kerneforretningens strategi, drift, produkter og tjenester.
Det er en gode nyheder, for vi tager skridt i den rigtige retning.
תגובות