top of page

Hvad er Bæredygtighed?

Bæredygtighed er et af dagens største buzz words, men hvad er bæredygtighed i virkeligheden, hvad vil det sige at være en bæredygtig virksomhed ?


Det var den såkaldte Brundtland-rapport fra 1987, der med ét slag gjorde begrebet bæredygtighed til en del af det globale ordforråd. Rapporten, ”Our Commen Future”, der

var udarbejdet af en FN-kommission ledet af den norske statsminister, Gro Harlem Brundtland, definerede bæredygtighed som

”En udvikling, der opfylder nuværende generationers behov uden at bringe fremtidens generationers muligheder for at møde deres behov i fare.”

Denne definition omfatter begreberne intra-generationel retfærdighed (dvs. at sikre retfærdighed mellem mennesker af samme generation) og inter-generationel retfærdighed (dvs. at sikre retfærdighed mellem den nuværende generation og den næste og den næste og så videre). Denne definition er bred og vag nok til, at den er blevet bredt accepteret.


De 'tre P'er'


Dette er et udtryk, der først blev opfundet af bæredygtighedstankeleder John Elkington. Den beskriver en forretningsmodel, der tvinger virksomheder til ikke kun at fokusere på sundt overskud, men også på høj forretningsintegritet og miljøfølsomhed – hvilket resulterer i både succesfuld forretningsstrategi og moralsk forretningspraksis.

Så langt tilbage som i halvfemserne er de økonomiske, sociale og miljømæssige systemer blevet anerkendt som de tre søjler i bæredygtig udvikling.


I erhvervslivet har begrebet bl.a. udmøntet sig i ideen om ”Den tredobbelte bundlinje”. Økonomisk bæredygtighed, social bæredygtighed og miljømæssig Bæredygtighed. En bæredygtig virksomhed har overskud på alle tre områder. Bæredygtighed står altså ikke i modsætning til profit og vækst. Tværtimod. Det handler om at forene økonomiske resultater med forsvarlig hensyntagen til menneskelige og naturlige ressourcer.


Yderligere to 'P'er'

Den nuværende dagsorden for bæredygtig udvikling vedtaget af FN's nationer omfatter 17 bæredygtige udviklingsmål (SDG'er). Disse mål blev vedtaget i 2015 og sigter mod at støtte de 'fem P'er' - People (mennesker), Planet (planet), Prosperity (velstand), Peace (fred) og Partnerskab.



De 17 verdensmål bygger således på den tre dobbelte bundlinje, med verdensmål 16 og 17, som en beskyttende cirkel omkring.

"We do not wish to impoverish the environment any further and yet we cannot for a moment forget the grim poverty of large numbers of people,"... "Are not poverty and need the greatest polluters?"..."The environmental problems of developing countries are not the side effects of excessive industrialisation but reflect the inadequacy of development." - Indira Gandhi

Denne udtalelse har givet genlyd i klimadebattens gang lige siden. Gandhi henviste til realiteterne i livet under fattigdomsgrænsen. Hendes budskab: hvem kan passe på miljøet, når deres basale behov ikke bliver opfyldt?

Der skal derfor være fred og retfærdighed, før vi kan forlange at man arbejder på den bæredygtige udvikling. Retsen af verdensmålene rammer den tre dobbelte bundlinje. Så når man som virksomhed udvælger de verdensmål man ønsker at arbejde med, kan man med fordel udvælge dem så de rammer hele den tre dobbelte bundlinje.


People ( Verdensmål 1,2,3,4,5)

  • Handler om social bæredygtighed- om materielle, sunhedsmæssige, uddannelsemæssige og juridiske forudsætninger for at kunne deltage i samfundet.

Planet (mål 6, 7, 12,13,14 og 15)

  • Handler om ressourcemæssige bæredygtighed – om bæredygtig anvendelse af ressourcer som vand og energi, bæredygtigt forbrug og bæredygtig tilgang til miljøet såvel på land som til havs.

Profit (mål 8,9, 10, 11)

  • Handler om bæredygtig økonomisk udvikling – om bæredygtig økonomisk vækst og innovation, ligestilling og byudvikling og om partnerskaber på tværs af samfundets sektorer for at opnå dette.


Bæredygtighed udvikling 1 til 1

Bæredygtighed opnåes først når vi rammer den 3 dobbelte bundlinje, det kræver altså stor forandring og brumbasse inovation. Bæredygtighed opnåes igennem en aktiv udviklingen af alle de produkter vi arbejder med, og afgørende for valg og beslutninger på alle virksomheds niveauer. Der skal altså være fokus på, hvilke bæredygtige kriterier i produktets livscyklus. Produktet skal gennemtænkes indenfor; designet, konceptet, materialet, produktionen, logistik/afsætning, brugsperioden og bortskaffelsen.


For at være en bæredygtig virksomhed skal man altså have en positiv indvirkning på det sociale og økonomiske og på den miljømæssige skal vi gå i nul. Det skal være som at gå en tur i skoven uden at efterlade et fodtryk.


"Sustainable development is the pathway to the future we want for all. It offers a framework to generate economic growth, achieve social justice, exercise environmental stewardship and strengthen governance." ~ Ban Ki-moon

Kommentarer


signatur-billede-simone-1.webp

Hej, Tak for at læse med! 

Jeg brænder for at formidle bæredygtighed og dele ud af min viden. 

"Der er ikke et rigtig valg, men velfunderede bevidste valg.”

Vi brænder for en bæredygtig fremtid og langtidsholdbare løsninger

© 2035 by Turning Heads. Powered and secured by Wix

bottom of page