Tekst af
Simone Sæderup Nielsen
16. Juni, 2023
Virksomhederne betalter faktisk dobbelt for bortskaffelse af sit affald – 1. gang når forbrugeren køber produkterne og 2. gang når forbrugeren bortskaffer dem. Ved at blive mere effektiv med de ressourcer, der bruges, og mindske spildet af dem, vil behovet for at købe så meget også reduceres samtidigt med at udgifterne til bortskaffelse mindskes.
Ressourceeffektivitet og Cirkulær økonomi er to begreber, der i stigende grad er blevet diskuteret og implementeret i EU’s politikker. De to begreber har som mål at reducere ressourceforbruget og øge genanvendelsen for derved at skabe en mere bæredygtig økonomi og beskytte miljøet.
Ressourceeffektivitet handler ud fra et økonomisk perspektiv om at optimere brugen af ressourcer ved at minimere spild og forbrug og øge effektiviteten i hele produktionsprocessen. Målet er at opnå mere med mindre, hvilket kan føre til øget konkurrenceevne, skabelse af nye jobmuligheder og reduceret miljøpåvirkning.
Cirkulær økonomi er en økonomisk model, hvor ressourcerne fastholdes i et kredsløb og genanvendes eller genbruges i størst muligt omfang. Det betyder, at affald bliver til en ressource, og produkter og materialer genanvendes i nye produkter. Målet er at minimere affaldsmængden og forbruge ressourcer på en mere bæredygtig måde.
EU har længe haft en affaldspolitik, der fokuserede på at reducere affaldsmængden og fremme genanvendelse. Med køreplanen for et ressourceeffektivt Europa og pakken om Cirkulær økonomi, ønsker EU at gå skridtet videre med en ambitiøs målsætning om at gøre økonomien mere bæredygtig.
I 2018 offentliggjorde EU-kommissionen sin nye cirkulære økonomipakke, som inkluderer fire nye direktiver om affald, der vil indføre nye mål for forebyggelse, genbrug, genanvendelse og deponering. Disse direktiver er:
Materialestrømme og tilbageleveringssystemer spiller en afgørende rolle i opbygningen af en ressourceeffektiv og cirkulær økonomi.
Ved at fokusere på disse områder kan vi effektivt reducere affaldsmængderne, bevare ressourcer og skabe en bæredygtig økonomi.
En væsentlig del af den cirkulære økonomi er at sikre, at materialer og produkter ikke blot kasseres efter brug, men i stedet indgår i en lukket kredsløb. Dette kan opnås gennem implementeringen af tilbageleveringssystemer, hvor producenterne påtager sig ansvaret for at tage deres produkter og emballage tilbage efter brug. Ved at etablere effektive ”take back-systemer” kan materialer og ressourcer genanvendes eller genbruges i stedet for at ende som affald.
Take Back-systemer kan omfatte krav om producentansvar, hvor producenterne er forpligtet til at finansiere og organisere indsamling, genanvendelse eller korrekt bortskaffelse af deres produkter. Dette skaber incitamenter hos producenterne til at designe produkter, der er lettere at skille ad og genanvende, hvilket fremmer overgangen til mere bæredygtige produktionsmetoder.
Et eksempel på et vellykket Take Back-system er pantordninger for genanvendelige emballager, såsom flasker og dåser. Ved at indføre pant på disse emballager øges incitamentet hos forbrugerne til at returnere dem, hvilket resulterer i en højere genanvendelsesgrad og reduceret mændge affald. Disse systemer kan også omfatte indsamling af elektronisk affald, hvor elektroniske apparater og komponenter kan genbruges eller genanvendes.
Ved at optimere materialestrømmene gennem tilbageleveringssystemer kan vi opnå en mere effektiv udnyttelse af ressourcerne. Genbrug og genanvendelse af materialer reducerer behovet for at udvinde og producere nye ressourcer, hvilket bidrager til at mindske miljøpåvirkningen og udtømningen af naturressourcer.
Samlet set er målet med ressourceeffektivitet og den cirkulære økonomi at skabe et bæredygtigt samfund, hvor affald bliver til en værdifuld ressource. Gennem en kombination af forebyggelse, genbrug, genanvendelse og tilbageleveringssystemer kan vi reducere forurening, bevare miljøet og sikre en mere bæredygtig udnyttelse af vores ressourcer.
For at opnå en betydelig reduktion i mængden affald, som din virksomhed skaber, kræves der en ændring i opfattelsen af, hvad affald er. I stedet for at vente til øjeblikket, hvor en genstand skal kasseres og de eneste tilgængelige muligheder er at smide den i affaldsspanden eller genanvende den - skal I begynde at overveje ressourceeffektivitet.
Ressourceeffektivitet kan bedst forklares gennem affaldshierarkiet. Her opstillet som et diagram, hvor ressourcestyringspraksis er rangeret fra den mest miljømæssige og fordelagtige til den mest skadelige.
Affaldshierarkiet tager højde for virkningerne af de forskellige ressourcestyringsmuligheder på klimaændringer, luft- og vandkvalitet samt ressourceforringelse. Det er også rangeret efter, hvilke praksisser der vil give din virksomhed de største økonomiske besparelser!
En bedre forståelse af affaldshierarkiet vil hjælpe dig med at identificere handlinger, der kan træffes for at gøre din virksomhed mere ressourceeffektiv og som et resultat vil spare dig penge.
Målet med jeres affaldsminimerings- eller Ressourceeffektivitetsplan bør være at håndtere alle virksomhedsressourcerne så højt oppe i hierarkiet som muligt, startende med:
Den allerbedste strategi for at generere så lidt affald som muligt er at forebygge brugen af et produkt fra begyndelsen.
Lad os tage eksemplet med leverancer fra din leverandør, der kommer i papkasser. Disse kasser tømmes og knuses af dit personale, før de tages til papirgenbrugsbeholderne. Så du genbruger dit emballageaffald, hvilket er godt, ikke sandt? Din genbrugsprocent vil se pæn og høj ud, da papkasser kræver hyppige afhentninger, hvilket får dine genbrugsstatistikker til at se gode ud.
Men hvorfor have papkasser i første omgang?
Ved at lægge pres på din leverandør for at overveje alternative emballager kan du forhindre, at dette materiale overhovedet kommer ind i din virksomhed. Varer leveres i genanvendelige kasser; disse tømmes som før og læsses tilbage på lastbilen (eller sidste uges kasser tages væk, hvis du ikke kan tømme dem med det samme). Dit personale behøver ikke bruge tid på at knuse en masse kasser og tage dem til affaldsbeholderne, og hyppigheden af afhentning af dit papiraffald til genbrug kan reduceres – hvilket sparer din virksomhed både tid og penge.
Dette kræver en gennemgang af alle materialer, der bruges på stedet, og omfatter spørgsmålet: “Kan vi bruge dette produkt til noget andet, når vi er færdige med det?” For eksempel, hvis din restaurant bruger hvide linnedduge, kan disse duge, når de blevet udnyttet fuldt ud som duge, bruges som forklæder til køkkenpersonalet eller rengøringsklude.
Hvis varen ikke kan genbruges, er det næste spørgsmål så: “Kan vi erstatte denne vare med en, der kan genbruges i vores drift?” For eksempel, hvis din virksomhed leverer engangskopper til kaffe eller vand til personalet eller kunder, kan disse erstattes med genanvendelige kopper eller krus?
Disse ændringer kan reducere dine indkøbsomkostninger ved at forlænge levetiden for dine købte varer samtidig med at materialer undgår at blive bortskaffet.
Først når vi har overvejet de første to trin, skal vi tænke på, hvad vi skal gøre med det affald, vi har tilbage. På de højere trin i hierarkiet er de materialer, vi overvejer, stadig værdifulde ressourcer, ikke affald.
Fra dette punkt bør vores fokus være at genanvende så meget som muligt.
Vi skal affaldsorter i 10 fraktioner, hvor 8 af dem gør det muligt at materialerne bliver genanvendt. Hvis noget ikke kan genanvendes, så spørg dig selv: “Kan vi erstatte denne vare med noget, der kan genanvendes?”
Hvis det er muligt, vælg en leverandør, der bortskaffer affaldet på et “Energi fra Affald”-anlæg i stedet for deponering. På denne måde vil dit affald, når det bliver brændt, generere en vis værdi i form af elektricitet eller biobrændstoffer.
Helt i bunden af hierarkiet har vi (forhåbentlig kun) nogle få materialer tilbage, som vi ikke kan genbruge eller genanvende og heller ikke har kunnet erstatte. Selvom vi nu håndterer vores affald på det laveste niveau, er der stadig vigtige beslutninger, vi kan træffe for at sikre, at vi vælger den mindst miljømæssigt skadelige mulighed.
Vælg en affaldsleverandør med de rette tilladelser til sikkert at håndtere dit affald og sikre, at det bortskaffes lovligt og sikkert uden skade på miljøet. Dette er særligt vigtigt, hvis du bortskaffer ‘specielt’ eller ‘farligt’ affald.
Checkliste til affaldshåndtering i virksomheden:
1. Undgå engangsartikler - og brug kun permanente / genanvendelige
2. Reducer brugen af plastik
3. Genanvend glas, plastik og aluminium
4. Minimer papirmængden og gå digitalt
5. Genanvend og genbrug papir
6. Brug digital kommunikation
7. Brug genopfyldelige drikkevarer og madbeholdere
8. Skift til genanvendeligt service, kopper og tallerkener
9. Sørg for korrekt skiltning på affaldsbeholdere og genbrugsfaciliteter
10. Implementér en kompostbeholder
11. Genanvend batterier, lyspærer og elektronik
12. Følg korrekt procedure til bortskaffelse af farligt affald
13. Genanvend træpaller
14. Skift til bionedbrydelig og andre miljøvenlige former for emballage
15. Genbrug rester fra produktionsprocessen
16. Implementér et effektivt lagerstyringssystem
17. Skift til miljøvenlige transportformer
18. Lav en god planlægning af ruter og transport
19. Genanvend eller genbrug materiale fra transportprocessen
20. Genanvend eller doner brugt elektronik
21. Følg korrekt procedure for at bortskaffelse af elektronisk affald
22. Genanvend materialer fra bygningsarbejde
23. Følg korrekt procedure bortskaffelse af bygningsaffald
Cookie | Varighed | Beskrivelse |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-other | 1 year | No description |
cookielawinfo-checkbox-others | 1 year | No description |
loglevel | never | No description available. |
Cookie | Varighed | Beskrivelse |
---|---|---|
aka_debug | session | Vimeo sets this cookie which is essential for the website to play video functionality. |