format_quote
”En udvikling, der opfylder nuværende generationers behov uden at bringe fremtidens generationers muligheder for at møde deres behov i fare.”
format_quote
"Sustainable development is the pathway to the future we want for all. It offers a framework to generate economic growth, achieve social justice, exercise environmental stewardship and strengthen governance."
Tekst af
Simone Sæderup Nielsen
14. April, 2022
Bæredygtighed er et af samtidens største buzzwords, men hvad er bæredygtighed i virkeligheden, hvad vil det sige at være en bæredygtig virksomhed?
Det var den såkaldte Brundtland-rapport fra 1987, der med ét slag gjorde begrebet bæredygtighed til en del af det globale ordforråd. Rapporten, ”Our Common Future”, der var udarbejdet af en FN-kommission ledet af den norske statsminister, Gro Harlem Brundtland, definerede bæredygtighed som:
”En udvikling, der opfylder nuværende generationers behov uden at bringe fremtidens generationers muligheder for at møde deres behov i fare.”
Denne definition omfatter begreberne intra-generationel retfærdighed (dvs. at sikre retfærdighed mellem mennesker af samme generation) og inter-generationel retfærdighed (dvs. at sikre retfærdighed mellem den nuværende generation og den næste og den næste og så videre). Denne definition er bred og vag nok til, at den er blevet bredt accepteret.
Den tredobbelte bundlinje = People (Mennesker), Planet (Miljø) og Profit (Profit).
Dette er et udtryk, der først blev opfundet af bæredygtighedstankeleder John Elkington. Den beskriver en forretningsmodel, der tvinger virksomheder til ikke kun at fokusere på sundt overskud, men også på høj forretningsintegritet og miljøfølsomhed – hvilket resulterer i både succesfuld forretningsstrategi og moralsk forretningspraksis.
Så langt tilbage som i halvfemserne er de økonomiske, sociale og miljømæssige systemer blevet anerkendt som de tre søjler i bæredygtig udvikling. I erhvervslivet har begrebet bl.a. udmøntet sig i ideen om ”Den tredobbelte bundlinje”. Økonomisk bæredygtighed, social bæredygtighed og miljømæssig bæredygtighed. En bæredygtig virksomhed har overskud på alle tre områder. Bæredygtighed står altså ikke i modsætning til profit og vækst. Tværtimod. Det handler om at forene økonomiske resultater med forsvarlig hensyntagen til menneskelige og naturlige ressourcer.
Den nuværende dagsorden for bæredygtig udvikling vedtaget af FN's nationer omfatter 17 bæredygtige udviklingsmål (SDG'er). Disse mål blev vedtaget i 2015 og sigter mod at støtte de 'fem P'er' - People (mennesker), Planet (Miljø), Prosperity (velstand), Peace (fred) og Partnerskab.
De 17 Verdensmål bygger således på den tredobbelte bundlinje, med Verdensmål 16 og 17, som en beskyttende cirkel omkring.
"We do not wish to impoverish the environment any further and yet we cannot for a moment forget the grim poverty of large numbers of people [...] Are not poverty and need the greatest polluters? […] The environmental problems of developing countries are not the side effects of excessive industrialization but reflect the inadequacy of development" - Indira Gandhi
Denne udtalelse har givet genlyd i klimadebatterne lige siden. Gandhi henviste til realiteterne i livet under fattigdomsgrænsen. Hendes budskab var; hvem kan passe på miljøet, når deres basale behov ikke bliver opfyldt?
Der skal derfor være fred og retfærdighed, før vi kan forlange at man arbejder på den bæredygtige udvikling. Resten af verdensmålene rammer den tredobbelte bundlinje. Så når man som virksomhed udvælger de Verdensmål man ønsker at arbejde med, kan man med fordel udvælge dem så de rammer hele den tredobbelte bundlinje.
People (Verdensmål 1, 2, 3, 4, 5)
Planet (Verdensmål 6, 7, 12, 13, 14 og 15)
Profit (Verdensmål 8, 9, 10, 11)
Bæredygtighed opnås først, når vi rammer den tredobbelte bundlinje, det kræver altså stor forandring og brumbasse-innovation. Bæredygtighed opnås igennem en aktiv udvikling af alle de produkter vi arbejder med, og er afgørende for valg og beslutninger på alle virksomhedsniveauer. Der skal altså være fokus på, hvilke bæredygtige kriterier, der skal indgå i produktets livscyklus. Produktet skal gennemtænkes indenfor; design, koncept, materiale, produktion, logistik/afsætning, brugsperiode og bortskaffelse.
For at være en bæredygtig virksomhed skal man altså have en positiv indvirkning på det sociale og økonomiske og på den miljømæssige side skal vi gå i nul. Det skal være som at gå en tur i skoven uden at efterlade et fodaftryk.
"Sustainable development is the pathway to the future we want for all. It offers a framework to generate economic growth, achieve social justice, exercise environmental stewardship and strengthen governance." ~ Ban Ki-moon
Cookie | Varighed | Beskrivelse |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-other | 1 year | No description |
cookielawinfo-checkbox-others | 1 year | No description |
loglevel | never | No description available. |
Cookie | Varighed | Beskrivelse |
---|---|---|
aka_debug | session | Vimeo sets this cookie which is essential for the website to play video functionality. |